Banner

Ervaringen met Shell FuelSave diesel

We hebben een aantal klanten gevraagd naar hun ervaring met Shell FuelSave Diesel. Akkerbouwer Pieter Boone, Melkveehouder Pieter Werkman, Akkerbouwer Henk Bakker en  Loonwerker Alex Holtrop zijn allen overtuigd.

 Foto Boone Small

Pieter Boone uit Swifterbant

"De voordelen wegen zwaarder voor mij!"

Akkerbouwer Pieter Boone (56) uit Swifterbant is tevreden met Shell FuelSave Diesel. Sinds anderhalf jaar wil hij alleen nog maar deze diesel in zijn machines. Na motorische problemen is hij wijzer geworden. Ik hoor het ook bij anderen, dit product is gewoon beter en heeft meerdere voordelen.

In de warmste week van juli vertelt Boone op zijn terras over zijn ervaringen met de brandstof. Het begon met motorproblemen van zijn New Holland. Het mechanisatiebedrijf in het dorp vertelde me dat het aan de brandstof lag. Er had zich flink wat sludge opgehoopt in de tanks. Samen met de vertegenwoordiger van Van Staveren, Siemen Bakker, die gelijk ook de andere trekkers heeft gepeild, was het advies om andere brandstof te gaan gebruiken. "Siemen vertelde over de vernieuwde Shell FuelSave Diesel. Over het reinigende effect, schone verstuivers en de besparing. Dat sprak me wel aan", aldus Boone. Het betekende wel dat hij afscheid moest nemen bij zijn oude leverancier, maar dat is in goed overleg gegaan.

"Shell FuelSave Diesel is misschien iets duurder, maar ik vind het behoud van het materieel belangrijker. Te duur is ook niet goed. Het moet in balans blijven. Daarnaast is het gevoel bij dit product goed." Boone geeft twee voorbeelden: "Jaarlijks rij ik met de zelfrijdende spuit voor de 15 hectare uien. Nu merkte ik echt dat de tank voller was na het spuiten. De heftruck heb ik al wat jaartjes. Als die stationair liep, zag je af en toe wat zwarte rookwalmen. Die zijn nu ook weg sinds hier FuelSave in zit."

Door de anti-schuim toevoeging in de diesel is nog een ander probleem opgelost. Na het afvullen van de tanksinstallatie kwam het schuim uit de ontluchtingspijp omhoog. Dan zat de muur weer onder. Dat is nu ook gelukkig voorbij. En dat merkt hij ook bij het aftanken van de trekkers. "Steevast als ik de machines binnen zet, tank ik ze af. Een volle tank voorkomt bacterievorming. Na de problemen met sludge en andere rotzooi in de motor ben ik blij dat ik het nu goed voor elkaar heb", zegt Boone.

Hoeveel hij nu exact bespaart met FuelSave Diesel, kan Boone niet zeggen. Het scheelt hem in ieder geval flink op onderhoudskosten. "Sinds ik deze diesel gebruik, heb ik geen problemen meer gehad", besluit Boone.

 

.........................................................................................................................................

 Pieter Werkman Web

Pieter Werkman uit Kerkenveld

"FuelSave Diesel was een logsiche keus!"

"Vroeger belde m'n vader de chauffeur, die kwam dan met de tankauto de gasolie brengen. Ik doe het nu af met een Whatsapp-je." Op het melkveebedrijf met 65 koeien en 40 stuks jongvee is Pieter Werkman in de weer met zijn schapen. "Een leuke hobby erbij", lacht hij.

De rust in de stal is opvallend in het Drentse Kerkenveld. Hier spreken we melkveehouder Pieter Werkman. "Mijn opa is hier begonnen met een gemengd bedrijf. We hebben 36 hectare, waarvan negen met snijmaïs, die het ondanks de droogte verrassend goed doet. Mijn vrouw is dierenarts met een mobiele praktijk. Hartstikke handig om zo iemand aan huis te hebben. Maar ik help haar ook wel eens mee hoor, met een keizersnee bij een koe bijvoorbeeld. Het zwaardere werk zeg maar."

Enkele jaren geleden kocht Werkman een nieuwe trekker. Dat was voor het eerst, want daarvoor had hij altijd gebruikte trekkers. "Die nieuwe motoren vragen om betere brandstof. Het komt allemaal wat preciezer", weet hij. "Voor mij was het overstappen van gewone diesel naar FuelSave een logische keus. Het verhaal over Shell FuelSave Diesel klinkt mij logisch in de oren. De motor blijft schoon. Dat is niet iets wat je kunt zien, maar wel ervaart. Wat voor mij écht opvalt, is dat je veel minder schuimvorming hebt bij het tanken."

De relatie met Van Staveren is goed. "Af en toe een bezoek van Klaas Kruidhof hecht ik veel waarde aan. Elkaar op de hoogte houden van ontwikkelingen." Werkman vertelt over zijn werk bij een naburig loonbedrijf. Daar helpt hij af en toe mee. "Ik heb het hier zelf meegemaakt dat de brandstoffilters regelmatig verstopt zitten door het gebruik van standaard diesel. Dat gaat bij mijn Case dus niet zo snel gebeuren!"

 

.........................................................................................................................................

 

 Henk Bakker

Henk Bakker uit Borgercompagnie 

"Het gevoel is goed, dat vind ik belangrijk!"

Henk Bakker (45) van Mts. Bakker in het Groningse Borgercompagnie is de 4e generatie die het akkerbouwbedrijf voortzet. Hij vertelt trots over het bedrijf dat er spik en span bij staat. "De 5e generatie komt eraan. Hij is pas 12 maar al volop betrokken en actief. Hij is wat handiger met computers. En dat is prima, want daar ligt de toekomst, ook voor ons als akkerbouwers", weet hij.

In de grote loodsen staan de Fendt trekkers klaar voor het nieuwe seizoen. De zaaimachines van de groenbemesters zijn al over het land geweest, waar straks weer suikerbieten, graan en maïs worden gezaaid. Daarnaast teelt hij een flink areaal aardappelen. Totaal is het bedrijf ca. 270 ha groot.

Sinds anderhalf jaar gebruikt Henk Shell FuelSave Diesel. "Het is niet zo dat ik merk dat dit een veel betere diesel is. Mijn gevoel zegt dat het goed is en dat vind ik net zo belangrijk. Daarbij volg ik het advies van Klaas Kruidhof (vertegenwoordiger van Van Staveren). Hij is de specialist en wat hij vertelt over het schoonmaken en schoonhouden, de besparing en minder emissie vind ik goede eigenschappen van de diesel. Dit zijn dure trekkers waar ik zuinig op ben. Daar wil ik geen problemen mee door brandstof. Dan komt het wat mij betreft niet aan op de laatste cent die je meer betaalt voor een goede diesel."

Toekomst van brandstof

"Ik kan me voorstellen, dat voor het beetje aannemerswerk dat we erbij doen, schonere brandstof een eis wordt van de overheid. Daar zouden we dan bijvoorbeeld GTL voor kunnen gebruiken. Uiteindelijk verwacht ik dat alles elektrisch wordt, al dan niet met waterstof. Mijn zoon denkt nu al na over de toekomstige trekkers. Als straks alles elektrisch wordt, gaat hij het geluid van die ronkende dieselmotoren echt wel missen", lacht Henk. 

.........................................................................................................................................

 

Alex Holtrop

Alex Holtrop uit Rinsumageest

"Je hebt direct veel meer vermogen!"

Midden in het weidse Noord-Friese melkveegebied ligt het plaatsje Rinsumageest. In de schuur van Loonbedrijf De Vries & Holtrop staan de New Hollands en Valtra's opgesteld. "We rijden mest uit, maaien en kuilen. Sinds kort hakselen we ook en zijn we jaarrond volop in bedrijf", zegt Alex Holtrop (26) mede-eigenaar van het Friese loonbedrijf.

 

Alex is de zoon van eigenaar Klaas Holtrop. Hij heeft geleerd voor monteur landbouwmechanisatie en weet veel van motoren. Ervaring deed hij op bij verschillende mechanisatiebedrijven. Bij het loonbedrijf gaan er jaarlijks flinke hoeveelheden diesel doorheen. Bevoorrading van de 6.000 liter tank is nog net afdoende om de trekkers in het seizoen te voorzien. "Dankzij het tankinhoud meetsysteem, hebben we daar gelukkig geen omkijken naar", zegt de Fries. Zes jaar geleden kwam hij bij het bedrijf en een jaar later zijn ze overgestapt op Shell FuelSave Diesel.

Duurdere brandstof is goedkoper

"De 200 pk trekkers draaien bij ons de hele dag en meestal op volle toeren. Er wordt het maximale geëist van de common rail motoren." Alex maakte destijds een rekentabel en zag direct dat ze met FuelSave 10 liter op een tank bespaarde bij 8,5 draaiuren t.o.v. 'gewone' diesel. "Met deze FuelSave kon ik het koppel bij een laag toerental verhogen. De besparing op een tank ging eerst van 180 naar 170 liter, puur door het gebruik van de betere diesel. Na het tunen bespaarden we nog meer. De brandstof was destijds 1 of 2 cent duurder, dus die paar centen had ik meteen al ruimschoots terugverdiend", zegt Alex.

"Sinds we Shell FuelSave gebruiken is er hier nog nooit een brandstof-
injectiesysteem kapot gegaan. Bij gewone diesel hadden we continue last van te veel water. Daar kunnen die common rail motoren echt niet tegen. Je hoorde ze pruttelen en het vermogen liep hard terug. De voermengwagen stopte er op een gegeven moment zelfs helemaal mee."

Op de vraag of iedereen zou moeten overstappen op Shell FuelSave Diesel is Alex duidelijk.: "Probeer het gewoon een keer. Je hebt direct veel meer vermogen. De ervaring die wij ermee hebben zou ik aan iedereen willen meegeven."

 

.........................................................................................................................................